Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2011

Δεν χωράει ούτε αισιοδοξία ούτε απαισιοδοξία...


Μπορούμε να ανασάνουμε... Ο Λουκάς Παπαδήμος έλαβε το χρίσμα και σχηματίζει κυβέρνηση συνεργασίας με υπουργούς από το ΠΑΣΟΚ, τη Ν.Δ. και από το κόμμα του Καρατζαφέρη. Το σασπένς 4 ημερών κατέληξε κατ' ευχήν και τα διεθνή ΜΜΕ καθώς και το ΧΑΑ επισφράγισαν το happy end στις εξελίξεις των τελευταίων ημερών...

Όσοι θέλουν να χαρούν από αυτό ας το κάνουν. Έχουν κάθε δικαίωμα γι' αυτό, αλλά προσωπικά δεν θα τους ακολουθήσω. Όσοι θέλουν να μηδενίσουν αυτό που έγινε μάλλον απλοποιούν πολύ τα πράγματα και δεν εκτιμούν ότι η απομάκρυνση του Παπανδρέου από την πρωθυπουργία, με τόσο πρωτότυπο όσο και εκκωφαντικό τρόπο, είναι ένα γεγονός με την αυτονόητη σημασία του. Το ΚΚΕ που δια της κ. Κανέλη μας ενημέρωσε ότι η επιλογή Παπαδήμου ισοδυναμεί με την επιλογή κάποιου άλλου δήμιου στη θέση του απερχόμενου, απλώς τερατολογεί ως συνήθως.

Φρονώ πως αν παραμείνουμε “χαρούμενοι” ή “μηδενιστές” ή “τερατολογούντες”, αγανακτισμένοι ή απαθείς, απλά προετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε το επόμενο χαστούκι, την επόμενη απογοήτευση ίσως και το επόμενο ρεζίλεμα. Η κυβέρνηση Παπαδήμου είναι μια έκτακτη κυβέρνηση ειδικών και προδιαγεγραμμένων καθηκόντων και ξεκάθαρη, με περιθώριο λίγων ημερών, ημερομηνία λήξεως. Είναι τουλάχιστον αφελές να περιμένει κάποιος από αυτήν την κυβέρνηση να αναπτερώσει τις όποιες ελπίδες μας για ανασύσταση, ανάκαμψη και ανάκτηση των διαψευσμένων μας ελπίδων. Και αυτό δεν είναι θέμα αισιοδοξίας ή απαισιοδοξίας. Είναι απλή λογική.

Τα δύο κόμματα εξουσίας που στηρίζουν τη συγκεκριμένη λύση είναι αυτά που γνωρίζουμε πολύ καλά. Ξέρουμε όλοι από ποιους αποτελούνται, τι πολιτική πρεσβεύουν, ποιο είναι το πολιτικό τους DNA και από τι κίνητρα διακινούνται. Αν σήμερα τα βλέπουμε να παινεύουν τον εαυτό τους για τον “θεσμικό” τους ρόλο και να δηλώνουν ευχαριστημένα, είναι γιατί κερδίζουν 120 ημέρες ανέξοδης προεκλογικής καμπάνιας και προετοιμασίας. Στο διάστημα αυτό θα προσπαθήσουν να αποτινάξουν από επάνω τους κάθε ευθύνη, να τη μεταθέσουν όσο μπορούν ο ένας στον άλλον και όλοι μαζί στο πουθενά, να θολώσουν τα νερά για να μας πουν τελικά στις 19 Φεβρουαρίου “ψηφίστε μας, είμαστε οι καλύτεροι!”.

Αφελής δεν είμαι, λοιπόν, και ούτε σκοπεύω να τον παραστήσω. Ούτε αισιόδοξος είμαι, με τα δεδομένα που υπάρχουν. Η λύση Παπαδήμου είναι ένα προσωρινό ανάχωμα ώστε να μην εκτροχιαστούμε από την τροχιά που μας έχουν ορίσει και, εν πολλοίς, επιβάλει με το ζόρι οι δανειστές και εταίροι μας. Πολλά από όσα μας έχουν επιβληθεί είναι αναγκαία δεν παύει όμως η επιβολή, το timing και η εν ριπή οφθαλμού εξαθλίωση δεκάδων χιλιάδων οικογενειών να μην μας επιτρέπει να δεχτούμε την εφαρμογή τους αγόγγυστα. Και από κοντά η παντελής έλλειψη τιμωρίας και ισονομίας μεταξύ ενόχων και αθώων. Κατά ποια λογική, αναρωτιέμαι, παραγράφονται αδικήματα υπουργών που κόστισαν στο Ελληνικό Δημόσιο εκατομμύρια ευρώ και θεωρείται η κοινωνία συλλογικά ένοχη να αποκαταστήσει τη ζημία;

Το πιο ουσιαστικό σε αυτή τη διαδικασία είναι ότι για τον ένα ή τον άλλο λόγο δεν τη θεωρούμε, σαν κοινωνία, “δική μας υπόθεση”. Και όσο αυτό δεν γίνεται τόσο το “ανάχωμα Παπαδήμος” γίνεται και πιο φτενό και ανίσχυρο. Όσο τα πράγματα παραμένουν έτσι, αυτοί που νέμονταν την εξουσία πριν ξεσπάσει η κρίση ετοιμάζονται να είναι οι κερδισμένοι μετά την κρίση. Διότι είτε το θέλουμε είτε όχι, είτε τα χάσουμε όλα είτε μόνο τα περισσότερα, η κρίση κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον θα τελειώσει. Και όλα θα κριθούν από το σε ποια κατάσταση θα βρίσκεται ο συσχετισμός των κοινωνικών δυνάμεων εκείνη τη στιγμή.

Δεν είναι εύκολο να το πει κανείς αλλά πρέπει να ειπωθεί: μέχρι τώρα σαν άτομα και σαν κοινωνία έχουμε νιώσει έκπληξη και οδύνη για την απώλεια εισοδημάτων και κεκτημένων δικαιωμάτων. Έχουμε νιώσει οργή και διάθεση να αρνηθούμε αυτό που μας συνέβη. Αλλά παραμένουμε ακόμα μετέωροι και αναποφάσιστοι να συντελέσουμε σε ένα ποιοτικό άλμα στο πολιτικό γίγνεσθαι του τόπου μας. Οι κινήσεις μας είναι αντανακλαστικές προς επιθέσεις που δεχόμαστε. Παραμένουμε εκτεθειμένοι σε πρωτοβουλίες άλλων, τρέχοντας λαχανιασμένοι πότε στην μια και πότε στην άλλη άκρη του τερέν, χάνοντας το ένα σετ μετά το άλλο. Όσο παράξενο και αν ακουστεί, για το λόγο αυτό δεν μπορώ να είμαι και απαισιόδοξος. Δεν μου επιτρέπεται να είμαι!

Υπάρχει δουλειά που πρέπει να γίνει και κανείς μας δεν έχει δικαίωμα να την αποφύγει. Είτε το θέλουμε είτε όχι είναι η ώρα που ο καθένας μας χρειάζεται να κάνει το ξεκαθάρισμα των αναγκών του σαν άτομο και να αποφασίσει σε τι κοινωνία θέλει να ζει και τι κράτος θα τη διασφαλίζει.

Δεν έχει σημασία αν ο καθένας μας είναι αριστερός ή δεξιός, σοσιαλδημοκράτης ή κομμουνιστής. Το ερώτημα μπαίνει σε όλους μας αδιακρίτως. Είναι η ώρα που χρειάζεται εμείς, με το χέρι στην καρδιά, να αποφασίσουμε πως θέλουμε να είναι και πως θέλουμε να γίνουν τα πράγματα και όχι να περιμένουμε να μας το πει κάποιος άλλος. Αυτό σημαίνει πολιτική ενηλικίωση και χειραφέτηση καταρχάς σε προσωπικό επίπεδο, το πιο αποφασιστικό στη διαμόρφωση κάθε συλλογικότητας. Και αυτό νομίζω πως είναι το πιο επείγον και σημαντικό ζήτημα της καταταλαιπωρημένης νεοελληνικής μας κοινωνίας, που σαν άλλη Μπλανς Επιφανί περιφέρει άβουλη τα κάλλη της προς τέρψη των επίδοξων βιαστών της...

5 σχόλια:

John D. Carnessiotis "Asteroid" είπε...

Από σήμερα είμαστε όλοι αριστεροί - ακόμα κι όσοι δεν είμαστε!
Είμαστε αντίθετοι και αντίπαλοι με το Κυβερνητικό μείγμα και τον αποκλειστικά αντι-κοινωνικό προσανατολισμό του, που τον βαφτίζει σωτηρία πατρίδας και ευρωπαϊσμό, αλλά που το περιεχόμενό του το ξέρουμε εδώ και 18 μήνες.
Δεν υπάρχουν ιδεώδη Κόμματα. Εξ ορισμού, τα Κόμματα δεν είναι ιδεώδεις μηχανισμοί και ούτε μπορούν να είναι, αφ' ης στιγμής, άλλωστε, στοχεύουν στην κατάκτηση της εξουσίας και στην διατήρησή της. Ωστόσο, το μείζον είναι η σωτηρία της κοινωνίας πλέον - διότι σωτηρία της πατρίδας χωρίς σωτηρία της κοινωνίας, απλώς δεν υπάρχει ούτε κι ενδιαφέρει, σε τελική ανάλυση. Όσοι πιστεύουν πως η αντίσταση στην λαίλαπα χρειάζεται όχι μόνον ιδέες και προσωπική στράτευση αλλά, επίσης, και ενότητα και οργάνωση θα δουλέψουν αναγκαστικά μέσα από τους υπάρχοντες Κομματικούς και ιδεολογικούς Φορείς, για την ώρα, καθώς είναι αμφίβολο αν υπάρχει χρόνος για ο,τιδήποτε άλλο.
Μία και μόνη αρχή με διέπει πλέον: δεν θέλω ούτε η Ελλάδα να σωθεί ούτε καν εγώ να σωθώ, αν γι' αυτή την σωτηρία θα πρέπει να πληρώσει με το αίμα του έστω κι ένας συμπολίτης, έστω κι ένας συνΈλληνας.
Αυτό, δίχως συζήτηση... Τελεία και παύλα! Θα με βρίσκει διαμετρικά αντίθετο όποιος πρεσβεύει το ότι, τι να κάνουμε, υποχρεωτικά κάποιοι θα πρέπει να πληγωθούν, να συντριβούν, για να σωθεί η πλειονότητα...

John D. Carnessiotis "Asteroid" είπε...

Για να μη μας κοροϊδεύουν:
"Ο τεχνοκράτης δεν έχει συνείδηση, δεν έχει τοποθέτηση μέσα στην κοινωνική δομή.
Είναι πληρωμένο χέρι. Είναι όπως πληρώνεις κάποιον για να κάνει μια δολοφονία, πληρώνεις τον τεχνοκράτη να σου βγάλει τη δουλειά. Λοιπόν ‘τεχνοκράτης’ δεν είναι ουδέτερη λέξη."
Ποιός το λέει;
Χμ... Ανδρέας Παπανδρέου - 1975, φυσικά!

Υ.Γ.: Προσυπογράφω - νοιώθω κιόλας 18... όσο ήμουν τότε!!!
:-)))

Unknown είπε...

Δεν υπάρχει αμφιβολία Γιάννη πως μόνο με τα εργαλεία που υπάρχουν μπορούμε να κινηθούμε. Τουλάχιστον αυτά που μπορούν να "λειτουργήσουν" και μπορούν να φανούν χρήσιμα.

Επίσης πολύ σωστά μιλάς για ενότητα και οργάνωση, πέρα από την προσωπική στράτευση και τις ιδέες. Το ότι δεν έχει γίνει εφικτό μέχρι στιγμής, δεν είναι τυχαίο όμως. Και όσο και αν το προβάλει κανείς σαν αναγκαιότητα, όσο δεν ξεκαθαρίζει το αντικείμενο αυτής της ενότητας και οργάνωσης, τόσο νομίζω όλα θα είναι απλά ευχολόγια.

Οπωσδήποτε αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα άμεσο ζήτημα: Η συγκρότηση και η οργάνωση της Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Όχι σαν φιλανθρωπικός οργανισμός αλλά σαν πολιτική κίνηση με πρόγραμμα και δράση. Γιατί δεν την προωθούν τα κόμματα σε συνεργασία μεταξύ τους; Τυχαίο; Πιστεύω ότι δεν προχωράνε γιατί ο περισσότερος κόσμος παραμένει σε σύγχιση και τα κόμματα δεν αντιμετωπίζουν την πίεση και την οργή του για τις πονηριές και τα καμώματά τους.

Γι' αυτό και καταλήγω και επαναλμβάνω διαρκώς την ανάγκη να ξεκαθαρίσουμε άμεσα ο καθένας, κι εσύ κι εγώ, τι είδους κοινωνία θέλουμε και τι κράτος χρειαζόμαστε για να τη στηρίξουμε και με εργαλείο αυτή τη γνώση να πιέσουμε τις πολιτικές δυνάμεις να ακολουθήσουν τις επιθυμίες μας ή να πάνε στο διάολο. Μια συζήτηση σε μια παρέα δεν σταματάει μόνον εκεί. Όλοι μας μιλάμε σε διάφορους κύκλους ανθρώπων και μεταφέρουμε πληροφορίες και απόψεις. Μια συζήτηση μπορεί να μεταφερθεί σε ολόκληρη την κοινωνία. Και τότε δεν είναι απλά και μόνο μια συζήτηση. Είναι μια υλική συνθήκη που διαμορφώνει πολιτικό έδαφος και προοιωνίζει πολιτικές εξελίξεις, ακόμα και σε οργανωτικό επίπεδο. Όλα τα μεγάλα πολιτικά κινήματα στα τελευταία 100 χρόνια, τουλάχιστον στην Ευρώπη, έτσι ξεκίνησαν...

Unknown είπε...

Μα φυσικά, "τεχνοκράτης" δεν είναι ουδέτερη λέξη. Είναι η τάξη των στελεχών που αναλαμβάνει να προωθεί τα ζητήματα και να λύνει τα προβλήματα των τάξεων που ΄χουν την οικονομική και γι' αυτό την ουσιαστική πολιτική εξουσία.

Πολύ πριν από τον Α. Παπανδρέου τους είχε περιγράψει και αποκαλύψει ο μεγάλος οικονομολόγος Γκαλμπρέηθ, του οποίου δεν ξέρω αν υπήρξε μαθητής ο Ανδρέας, αλλά το έργο του σίγουρα του ήταν γνωστό.

Κατά την έννοια αυτή οι σημερινοί πολιτικοί σχηματισμοί εξουσίας είναι σχηματισμοί τεχνοκρατών με αντικείμενο την πολιτική διαχείριση. Ξεχάσαμε πριν από ενάμιση χρόνο που οι Financial Times που εκδίδονται στη Γερμανία χαρακτήριζαν τον ΓΑΠ σαν τον άνθρωπο τους στην Ελλάδα; Οι ίδιοι οι αρχηγοί και τα ηγετικά τους στελέχη των κομμάτων εξουσίας προέρχονται από τα σχολεία, τις εταιρίες και τα ιδρύματα πίσω από τα οποία καλύπτουν οι ισχυροί της γής όλες τις δραστηριότητες τους. Και μετά από την απομάκρυνση τους από την φανερή πολιτική δράση ξαναπροσλαμβάνονται από τα ίδια ιδρύματα και οργανισμούς σαν υψηλόβαθμα στελέχη να συνεχίσουν τη δουλειά τους από άλλο πόστο.

Εμείς τι κάνουμε;

John D. Carnessiotis "Asteroid" είπε...

Εμείς ανοίγουμε την συζήτηση, μετέχουμε στις συζητήσεις, ακυρώνουμε όσα λένε τα παπαγαλάκια του ενός και του άλλου - δεν κατέχουμε την πάσαν αλήθεια, αλλά τουλάχιστον φωτίζουμε τα πράγματα από μερικές ακόμη πλευρές, ώστε να μη βλέπει ο πολύς κόσμος μονάχα όσα τον αφήνει να δει ο οικονομικός φιλελευθερισμός, του οποίου η αγάπη για την ελευθερία αρχίζει από την οικονομία και εξικνείται στην οικονομία.
Για την ώρα αυτή είναι η δύναμή μας και αυτήν αξιοποιούμε. Διαδίδουμε τον ορθό λόγο και το μέτρο κι είμαστε έτοιμοι και για κάτι περισσότερο... Αν θα προκύψει από τα πάνω ή από τα κάτω αυτό το κάτι περισσότερο δεν μπορώ να το πω την ώρα τούτη, αλλά νομοτελειακά μου φαίνεται ότι θα προκύψει!